Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna från våra resenärer.

Reser du från/till Norge, hittar du lite extra reseinformation längst ned på denna sida.

Varifrån avgår båten?

De flesta av våra turer avgår från Maritiman (Packhusgatan 16, 411 13 Göteborg). Det ligger mellan GöteborgsOperan och Kajskjul 8 / Casino Cosmopol. 
Klicka här för karta

Varifrån avgår bussen?
Alla våra bussar avgår från bussparkeringen vid GöteborgsOperan (Christina Nilssons Gata, 411 04 Göteborg) om inte annat anges på er bokningsbekräftelse.
Klicka här för karta

När avgår bussen?
Bussens avgångstid framgår av er bokningsbekräftelse. Där finns även vilken tid vi ankommer om ni har valt annan påstigningsplats. Var gärna på plats minst 15 min före avgång.

Kan jag hoppa på bussen vid någon annan hållplats om jag ska åka Svenska Västkustlinjen från Strömstad (eller annan ort norrut) för att åka båten söderut mot Göteborg?
Vill du hoppa på bussen vid något annat stopp, stannar vi på följande ställen:

07:30 Göteborgs Operan

07:55 Kungälv, Motorvägshållplatsen

08:10 Stenungsund, Munkeröd

08:40 Torp bussterminal

 

Finns det parkering vid bussen/båten?
Parkering finns vid GöteborgsOperan för kortare tid. Om ni ska stå längre rekommenderar vi att ni ställer er på Centralstationens långtidsparkering. Därifrån är det gångavstånd till bussen/båten.

Vilket hotell ska jag bo på i Göteborg?
Vi har avtal med Comfort Hotel Göteborg som ligger på gångavstånd till buss och båt.  Boka in er vistelse genom oss för att få ta del av vårt avtalspris. Se även citykarta här eller vägbeskrivning från Centralstationen till hotellet här.

Vilken tid är jag tillbaka efter min resa?
Ungefärlig hemkomsttid finns på er bokningsbekräftelse. Tänk på att tiden är ungefärlig så ha goda marginaler om ni skall åka med någon anslutande transport. Vi ersätter ej för missade anslutningar pga. förseningar.

När får jag mina biljetter?
Vi skickar inte ut några biljetter utan ni får endast en bokningsbekräftelse. Anmäl er på bussen eller ombord på båten till den personal som finns på plats.

När ska jag betala min resa?
Köper du en resa mer än trettio dagar innan avresa betalar du anmälningsavgift och ev avbokningsskydd. Slutlikvid ska betalas senast 30 dagar innan avresa och faktura kommer till den mail ni har använt vid bokning. – Köper du en resa när det är mindre än trettio dagar kvar till avgång skall hela beloppet betalas direkt.

När bokar jag plats till de utflykter, guidningar & restaurangbesök jag önskar delta i under resan?
Du kan boka dina utflykter, guidningar eller restaurangbesök som ett tillval när du bokar din resa eller så kan du logga in minst 7 dagar före avresa och boka  dina tillval. I mån av plats går det även att boka ombord.

Kan jag boka plats i bussen?
Vi reserverar inga platser i bussen om det inte finns särskilda skäl pga. av åksjuka eller rörelsehinder.

Finns det toalett på bussen?
På alla våra bussar finns det toalett.

Stannar bussen för pauser?
Då det i normalfallet inte är så långa resor stannar vi inte för pauser. Toalett finns ombord.

Kan jag ha med rullator eller rullstol på resan?
Rullator går bra att ha med sig. Om man är rullstolsbunden måste man meddela detta vid bokning så att vi kan vägleda er till de resor som fungerar. Vi har personal ombord som hjälper er på och av båten. På M/S Nya Skärgården har vi även anpassad toalett.  På några av våra gamla skärgårdsbåtar fungerar det inte med rullstol. Och vid vissa resor kan det finnas hinder då kajen inte lämpar sig för av och påstigning. 

Kan jag köpa presentkort och hur går jag tillväga?
Det går alldeles utmärkt att köpa presentkort hos oss. De gäller i ett år från och med det datum det utfärdas. Ni kan boka ert presentkort via vår hemsida eller ringa oss på
031-101015.

Vilka är Svenska Västkustlinjens avbokningskostnader?
Avbokningskostnaderna varierar beroende på hur långt innan avresan man avbokar. Se våra avbokningsregler.

Vad är Kulturbåtarnas Vänner och hur anmäler jag mig?
Kulturbåtarnas Vänner är en förening där man har ett gemensamt intresse, nämligen fina gamla kulturbåtar. Vi kommer att göra medlemsresor och event för våra medlemmar och man har även möjlighet att boka utvalda resor till rabatterat pris. Medlemskapet kostar 200:- per år. Anmäl er här.

Jag vill reklamera. Hur går jag tillväga?
En reklamation vill vi ha skriftligen. Vänligen maila den till info@vastkustlinjen.se
Vi svarar på alla reklamationer inom fyra veckor. Tänk på att en kommentar på en utvärdering inte behandlas som en reklamation. Vill ni reklamera ber vi om ett separat brev.

Hur når jag jouren?
Vi har kontorstid vardagar kl 8:30-16:30. Om något inträffar på din resa eller en försening uppstår, kan du alltid ringa vårt journummer 031-3139214 även utöver våra kontorstider. Vänligen respektera att inte ringa journumret vid en försening kortare än 15 minuter. I de allra flesta fall är bussen eller båten på ingång. Är den senare än 15 minuter, vänligen ring!

Vad blir det för mat?
Beroende på vilken typ av resa du är på så äter ni ombord eller i land. Vi ser alltid till att boka bästa tänkbara mat och om möjligt närproducerat och ekologiskt. I de flesta fall serverar vi en fiskrätt. 

Om jag har allergi eller kostavvikelse, hur gör jag?
Om ni har någon kostavvikelse eller allergi anmäl alltid detta med er bokning. Om ni har missat det kan ni logga in på ert bokningskonto och lägga till, eller så kan ni ringa eller maila oss. Var noga med att alltid anmäla er allergi eller kostavvikelse vid varje måltid ombord eller i land.

Om jag blir sjuk före resan, hur gör jag?
Om du och/eller ditt sällskap blir sjuka före resan så meddela oss så snart ni kan. Om ni har egen reseförsäkring anmäl till försäkringsbolaget. Har ni vårt avbeställningsskydd, skicka in läkarintyg. Se våra avbokningsregler.

Hur mycket packning kan jag ha med mig?
Det är bra om ni packar så lätt som möjligt och helst i en mjuk väska. Ombord så är utrymmet för bagage begränsat. 

Vad ska man ha för kläder?
Då det finns möjlighet till aktiviteter utomhus ta med er lämpliga kläder. Ombord finns även paraply och regnponcho att köpa.

Hur långt är det mellan båten och hotellet?
Det beror på vilket hotell ni bor på. Vi försöker alltid att lägga oss så nära vi kan med båten och på de flesta ställen ligger vi bara några 100 meter från receptionen. Varje hotell har en beskrivning på hemsidan som anger all information. Om ni bor på ett hotell som ligger lite längre bort så hjälper vi gärna till med att boka en taxi eller annan transport.

Vad kan man köpa ombord?
Ombord på alla våra fartyg har vi fullständiga rättigheter för öl och andra alkoholhaltiga drycker. Vi serverar även kaffe, fikabröd, smörgåsar i det ordinarie utbud som finns på varje båt. Beroende på vilket fartyg ni är på har vi även lite souvenirer, paraply, regnponcho samt böcker till försäljning. Om det ni vill ha inte finns att köpa ombord kan man beställa det via vår hemsida.  

Vad händer vid dåligt väder?
Vi tar aldrig några risker vid blåst och ser alltid till att resan skall bli så bekväm som möjligt för resenären. Därför har vi alltid en plan för dåligt väder då vi tar er till närmsta lugna hamn för fortsatt transport med buss. Vi har som målsättning att ni skall få en likvärdig upplevelse med oss även vid ändrad resa pga. av dåligt väder. Se våra resevillkor för mer information.

Vad händer om jag blir sjuk ombord?
Vår egen personal har utbildning i första hjälpen och defilbrator (Finns ombord på M/S Nya Skärgården). Alla våra fartyg är utrustade med sjukvårdsutrustning enligt regelverk.
Vid allvarlig sjukdom så meddelas sjöräddningen som brukar vara snabbt på plats.  

Är det musik/guidning ombord?
På de flesta av våra resor har vi både musikunderhållning och guidning ombord. Se resebeskrivningen på vår hemsida.
 
Hur kan jag betala ombord?                  
Det går bra att betala kontant, med Visa samt Mastercard.

RESEINFORMATION FRÅN/TILL NORGE
 

Färja Sandefjord till Strömstad
Color Line kör flera turer om dagen mellan Sandefjord och Strömstad.
www.colorline.com

Hur tar jag mig från Oslo till Strömstad?
Bäst är att ta bil till Strömstad och parkera på Långtidsparkeringen på Västra Gatan 25 i Strömstad.

Man kan även åka tåg Oslo-Halden och sen buss Halden-Strömstad
Tåg bokas via www.nsb.no 
Buss bokas via www.vasttrafik.se

Hur tar jag mig tillbaka till Strömstad från Göteborg?
Resa från Göteborg C, Göteborg till Strömstad station, Strömstad:

Tag VÄSTTÅGEN mot Strömstad klockan 18:40 från Göteborg C, Göteborg. Stig av vid Strömstad station, Strömstad, Läge 1, klockan 21:20.
Restiden beräknas till 2 tim och 40 min med 0 byten.

Bokas på www.vasttrafik.se

Var och när avgår Svenska Västkustlinjens båt från Strömstad?
Vi avgår onsdagar kl 10:00 från Norra hamnen i Strömstad.